tisdag 11 december 2012

Julgodis!

Idag har jag har jag haft en super mysig dag med julshopping, myst i julpyntade lägenheten, förberett med lite tårtdekorationer som jag kommer behöva inom snar framtid och så har jag gjort julgodis. Jag tycker det är så gott med julgodis och man äter dem bara en gång på året och det gör det extra mysigt.
Receptet nedan är super enkelt att göra och helt fantastiskt gott.

Julgodis

Apelsinchokladrullar fyllda med torkad frukt och nötter! 

Recept:
  • 1 dl matlagningsgrädde
  • 150 g mörk choklad (jag tycker det ska vara minst 50% kakao) 
  • 1,5 dl torkade frukter (funkar med vad man gillar, jag brukar alltid ha med aprikoser, russin, fikon)
  • 1,5 dl nöt blandning (hasselnötter, valnötter, solrosfrön, cashewnötter etc)
  • Rivetskal av 1/2 eller en hel apelsin (beroende på vad man gillar)
Gör så här:

Koka upp matlagningsgrädden och ta sedan bort kastrullen från värmen. 
Lägg i chokladen i bitar och rör om tills den smälter.
Rör ner apelsinskalet, frukten och nötterna och rör om noga. Bild 1, Bild 2
Lägg ut en längd på plastfolie och rulla in den i folien. Bild 3
Lägg in i kylen och låt stelna i minst 4 timmar. 
När rullen har stelnat pudra med kakao och skär i bitar. Bild 4



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar